Ist schon interessant, dass NOSFERATU (1922) und METROPOLIS (1927), zwei deutsche Filme, so prägend für die Kinogeschichte geworden sind."Metropolis" würde ich als noch bedeutender einordnen.
Nicht nur diese beiden Filme.
Welchen Einfluss Deutschland filmhistorisch hat, ist mir tatsächlich erst mit mehreren Besuchen von Los Angeles so richtig bewusst geworden. Da gibt es natürlich immer irgendwelche Ausstellungen zur Filmgeschichte und dass war Augen öffnend...Vor zehn Jahren habe ich diese gesehen:
Haunted Screens: German Cinema in the 1920s
Haunted Screens: German Cinema in the 1920s explores masterworks of German Expressionist cinema. From the stylized fantasy of The Cabinet of Dr. Caligari (dir. Robert Wiene, 1919) to the chilling murder mystery M (dir. Fritz Lang, 1931), cinema during the liberal Weimar era was innovative in...

Gleichzeitig gibt es regelmäßig Ausstellungen zum Thema Migration und Emigration. Durch die Politik der Nazis gab es einen unersetzlichen "Brain-Drain" Richtung Kalifornien in allen Gewerken - bis man jüdische Filmemacher gleich umgebracht hat.

How Fritz Lang’s Flight from Nazi Germany Shaped Hollywood - JSTOR Daily
German expressionism--imported to Hollywood by Jewish exiles--brought a lasting tradition of shadows, duality, and mirroring to mainstream American cinema.


German Exiles in Southern California: A Castle by the Sea, Goethe in Hollywood, and L.A. as Hell
In the 1930s and 1940s, as the horrors of Nazi Germany engulfed the European continent, Los Angeles became a sanctuary for some of Europe's most celebrated artists and intellectuals.
